Halwa Telinga anda

Qamus

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Sunday, May 16, 2010

JasaMu DiKenang Wahai Guruku

Assalamualaikum dan Salam Integriti


Tanggal 16 Mei disambut seluruh Malaysia sebagai Hari Guru. Walaupun kita baru sahaja menyambut Hari Ibu, Hari Pekerja, Hari Jururawat dan juga Hari Belia namun Hari Guru perlu diberi lebih perhatian oleh semua pihak. Kenapa? Jawapannya mudah, sebab setiap seorang yang hidup di dunia ini tidak terkecuali daripada dididik oleh guru.

Seorang guru haruslah mempunyai sikap mendidik dan bukannya sikap mengajar. mendidik adalah tugas yang mulia kerana lebih berpaksikan kepada keluhuran hati. berlainan pula jika mengajar. mengajar hanyalah untuk melepaskan tanggungjawab atau sekadar berkerja untuk menerima gaji bulanan. niat ini akan mempengaruhi pemikiran guru berkenaan lantas akan mempengaruhi tingkah laku guru berkenaan.

Akhir-akhir ini kita melihat laporan media yang agak merisaukan mengenai hubungan antara guru dan pelajar. Terdapat tentang laporan pelajar-pelajar di Sarawak didenda dengan direndam. Juga laporan di Johor tentang seorang guru dicekik pelajar sendiri. kenapa masalah ini berlaku??

Masyarakat sering mempersalahkan guru tanpa mengambil tahu apa yg sebenarnya berlaku. Memang tak dinafikan ada segelintir guru yang tidak dapat membendung perasaan amarah mereka dengan kelakuan pelajar, seterusnya memberi hukuman yang tidak wajar ke atas pelajar tersebut. Namun masih ramai guru yang sanggup berkorban wang dan masa untuk mendidik anak - anak muridnya ini tanpa sekelumit rasa jemu pun. Terkadang, sampaikan masa untuk diri sendiri dan keluarga pun terpaksa diketepikan.

Macam stereotype je bunyinya ni, tapi inilah kenyataannya. Kita harus ingat, pelajar-pelajar sekarang bukan seperti pelajar-pelajar dulu. Sekarang semuanya advance selari dengan peredaran masa. Yang kurang ajar pun ramai.

Semasa berada di hadapan ibubapa pelajar ini akan berusaha bersungguh-sungguh menunjukkan perangai yang terbaiknya kerana takut akan diketahui oleh ibubapa tentang kelakuan sebenarnya semasa di sekolah. Apabila berada di sekolah pelajar ini berkelakuan amat pelik kerana berubah sekelip mata menjadi seorang yang amat berlainan. membuli rakan, bergaduh dan menganggu proses pengajaran dan pembelajaran, melakukan perkara yang tidak bermoral.

Perkara ini menjadi persoalan mengapa murid ini berkelakuan seperti ini sedangkan semasa bersama dengan ibubapanya murid in adalah seorang yang amat patuh dan baik. mengapa?? sama-samalah kita renungkan.


Penulis selalu diingatkan oleh ayahanda dan bonda, menghormati guru samalah seperti kita hormat ibu bapa kita. selari dengan kata-kata nasihat Imam Ghazali "Hak Guru lebih agung daripada hak Ibubapa, sebab orang tua penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana. Sementara guru penyebab hidup yang kekal. Jika tiada guru, nescaya apa yang dihasilkan dan diarahkan oleh orang tua, akan celaka selamanya."

Siapapun yang ada hari ini, pensyarah, peguam, hakim, perdana menteri, menteri, penghulu dan siapa juga bermula dari guru darjah satu. Dia yang mengajar membaca dan mengira sehingga kita mereka menjadi orang yang hebat. Jadi, semua orang harus mengenang jasa guru kita sama ada yang masih hidup mahupun yang sudah mati.

Ketahuilah seramai-ramai guru yang ada di dunia ini, guru agama tidak boleh dilupakan kerana merekalah yang menyelamat iman manusia. Kalau guru biasa memberi ilmu mengenali alam ini tetapi guru agama menjaga manusia daripada melakukan dosa. Guru agama lebih penting dalam hidup malah dia boleh menyelamatkan di akhirat.

Jadi, hormatilah guru agama seadanya. Mutiara ilmu yang disampaikan perlu disebarkan kepada orang ramai. Tetapi keburukan dan kelemahannya harus disembunyikan. Hal ini kerana yang manfaat lebih besar daripada mudaratnya. Maka yang mudarat tinggalkanlah.

Kepada guru biasa anda tetap berjasa, tanpa anda saya dan orang lain tidak kenal dunia. Tidak tahu bagaimana hendak mengurus dunia. Namun guru agama melengkapkan dunia itu dengan menyempurnakan kehidupan di akhirat. Jadi kedua-dua guru itu amat diperlukan dalam satu masa.

Cikgu-cikgi, ustaz-ustazah SMU(A) Hamidiah 2004

Guru oh guru..
Jika hari ini seorang Perdana menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang Ulama yang mulia
Jika hari ini seorang Peguam menang bicara
Jika hari ini seorang Penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang GURU biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis baca

Terimo kasih cikgu
Kerana sudi ajar sayo
Hingga kenal merah biru
Tahu nilai budi bahaso

Minta halal segala Ilmu
Cikgu bui selama maso
Berkat doa denga restu
Sayo buleh berjayo

Berkat tekun cikgu ajar
Pelajare cikgu bui
Garis lurus panje sejengkal
Sapa carok merentah negeri

Tapi kerano terlebih pandai
Rusak iman punah budi
Jaso cikgu demo tok nilai
Supo kayu hangus api

Berguru ku padde data
Sapa rusak gele dikaki
Berguru kepale ajar
Bagai bunga kembe tok jadi

Umpama kain selai
Putih hite kotor suci
Jaso cikgu bubuh kalar
Untuk bina generasi

Buleh kita pine madu
Cikgu bui maso mulo
Berkat keramat pesene cikgu
Hinggo sayo buleh berjayo

Berkat nikmat manis madu
Negaro kayo rayo
Jaso baik pihak cikgu
Takdok sapo buleh lupo

Untung lamo daun selai
Tidak cikgu kiro pikir
Pado umbi buah segar
Ore lain kutip hasil

Kerano cikgu jiwo sobar
Rela jadi mace lilin
Rela diri hangus terbakar
Bui cahayo kokre lain

Bersabarlah wahai cikgu
Sayo kasih sayo saye
Susoh payoh cukgu lalu
Ore lain tok pehe

Penat lelah sedih pilu
Rukah bukit redah hute
Kerano menyapa ilmu
Laut luas sanggup menyebere

Wahai ahli masyarakat
Hargailah jaso cikgu
Walau hanya senyum orat
Walau jaso sebesar tuku

Didik asuh tegur royat
Hinggo kita buleh maju
Tidur jenero make sedap
Rumah tanggo beranok cucu

Oh yakinlah wahai cikgu
Jasamu yang tulus suci
Tubuh cengkung jadi tuku
Rumah berakar buah berisi

Jaso baik sudah tentu
Cukup beraso dengan sehari
Niat baik tuhe tahu
Jadi bekal sebelum mati

Taburkanlah bakti
Teruslah berjuwe
membina pertiwi
Jayakan wawase

Susoh lelah atas diri
Tok harapkan balase
Negaro dok nanti
Sinar bule tere

Terimo kasih cikgu
Kerana sudi ajar sayo
Hingga kenal merah biru
Tahu nilai budi bahaso

Minta halal segala Ilmu
Cikgu bui selama maso
Berkat doa denga restu
Sayo buleh berjayo
*Liri lagu: Jasa Cikgu oleh Cikgu Sulizi

Penulis mengucapkan Selamat hari guru kepada semua guru-guru, cikgu-cikgu, ustaz-ustazah dan para pensyarah yang pernah mengajar penulis sedari Sekolah Rendah sehingga kini. Sek. Keb. Chenulang, Sek. keb. Sungai Embak, SMU(A) Hamidiah Lil Banin Wal Banat Padang Lepai, Maahad Rahmaniah Kuala Krai dan Universiti Sains Islam Malaysia adalah tempat penulis mengenal erti Ilmu.

Mudah-mudahan Jasa baik kalian semua diberikan ganjaran oleh Allah swt.

******************Renungan Bersama******************
Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

No comments:

Post a Comment