Halwa Telinga anda

Qamus

English to Arabic to English Dictionary
Find word:
Exact Word / Starting Word Sub Word
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
www.SearchTruth.com

Sunday, May 9, 2010

Ibu, Kaulah sahabatku..

Asssalamualaikum dan Salam Integriti.

“Masing-masing kalian adalah pemimpin dan bertanggung jawab atas kepemimpinannya. Seorang imam adalah pemimpin dan bertanggung jawab atas rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin dalam keluarganya dan bertanggung jawab atas kepemimpinannya. Seorang isteri pemimpin di rumah suaminya dan dia bertanggung jawab atas kepemimpinannya…"(HR Al-Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW telah menetapkan tanggung jawab terhadap kaum lelaki (suami) dan perempuan (isteri) dalam ruang lingkup sebagai pemimpin yang berbeza di dalam sebuah keluarga. Suami sebagai pemimpin bertugas mengendalikan arah rumah tangga serta menjamin keperluan hidup sehari-hari seperti makanan, minuman dan pakaian serta bertanggungjawab penuh atas berjalannya seluruh fungsi-fungsi keluarga. Suami pula yang bertugas sebagai benteng dalam kehidupan bermasyarakat.

Peranan ibu dalam mengukuhkan ketahanan keluarga adalah tugas yang berat, namun kerana Allah menciptakan perempuan sebagai ibu untuk memelihara kehidupan, ketahanan untuk memelihara kehidupan sudah built in dalam diri ibu. Hanya apakah para ibu menyedari potensinya atau tidak. Tatkala ibu bisa melaksanakan tugasnya dengan baik, sehingga terbina keluarga yang berkualiti secara utuh dan menyeluruh, Allah telah menjanjikan balasan-Nya. Dalam mengukuhkan ketahanan keluarga, bermula dari keikhlasan, kesabaran dan keluasan ilmu, ibu harus siap memberikan keteladanan, membimbing, memotivasi dan membantu terhadap kebaikan dan bersama-sama memecahkan masalah keluarga dengan upaya dan doa.

"Dan orang-orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang Itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik). (iaitu) syurga 'Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh dari bapak-bapaknya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu; (Ar-Ra’du:22 – 23)

Rasanya belum terlambat lagi untuk penulis mengucapkan Selamat Hari Ibu kepada Ibu/emak/mama/ummi dan pelbagai lagi panggilan kepada sesorang yang melahirkan kita. Tak lupa juga kepada Bonda terchenta iaitu Hajjah Esah Bt Mat.

Akulah anak mu
Anak mu yang selalu
Memelukmu...
Menciummu...

Memang banyak dosa yang telah ku lakukan
Menyakiti dikau ku mohon maafkan

Kau tak tahu ku sentiasa bersyukur
Punyai pari-pari iaitu kamu
Ku pastikan agar kau sentiasa bahgia
Ingin ku nyatakan engkau milik syurga

Selamat Hari Ibu...
Ku ucap kepada mu...
Walauku jauh disini
Ku harap kau terus menanti kepulanganku
Tuk menemani mu hingga ke akhir nanti
Aku janji...

******************Renungan Bersama******************
Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

1 comment:

  1. salam..nice articel..
    sebagai kesimpulannya, sayangiah ibu anda sementara dia masih ada di dunia ini..

    ReplyDelete